voor wijkbewoners
Nee-ja sticker

Nee-Ja sticker

Ook als het gaat om reclamefolders in je brievenbus kun je een opt-in of een opt-out systeem hebben. Bij reclameberichten via e-mail is inmiddels een opt-in systeem verplicht.

Heb jij zo’n sticker op je brievenbus? Zo ja, ok, dan heb je erover nagedacht. Zo nee, waarom niet? Lees je al die reclamefolders? Denk je dat je anders voor jou belangrijke aanbiedingen mist? Of gooi dat gesealde pakketje toch na een paar dagen in de papiercontainer (doe je het plastic er eerst af of niet)?

Een opt-in systeem voor reclamefolders zou betekenen dat je alleen maar reclamefolders in je brievenbus krijgt bij een Ja-Ja sticker. In de gemeentelijke verordening (APV) wordt dan vastgelegd dat je geen reclamefolders in de brievenbus mag doen als er geen Ja-Ja sticker is geplakt. Een APV is een wetgevende regeling op gemeentelijk niveau. Dit is de Algemene Plaatselijke Verordening (afkorting APV, vroeger Algemene Politieverordening).

Rechtszaken

In Nijmegen komen er voorlopig geen Ja-Ja stickers. De reclamebranche heeft tegen andere gemeentebesturen die de sticker hadden ingevoerd, diverse rechtszaken gevoerd. Burgemeester en wethouders van Nijmegen zien dat deze rechtszaken hebben geleid tot stagnatie van de invoering, grote belasting van het ambtelijk apparaat, hoge juridische kosten en negatieve publiciteit. Er lopen nog steeds langdurige procedures. Nijmegen wacht daarom liever nog langer. De gemeente zit ook niet te wachten op extra werk dat productie en distributie van de JAJA-stickers met zich mee zouden brengen.

Bestel een sticker bij de gemeente!

Sommigen denken dat papier oneindig recyclebaar is, maar dat is niet zo. Dus is het van belang om de hoeveelheid onnodig papiergebruik terug te dringen. Enkele jaren terug is onderzocht dat men zo’n 36 kilo per jaar aan reclamefolders in de bus krijgt. Ons advies is om in ieder geval wél een sticker op je brievenbus te plakken. Nee-Nee is uiteraard goed maar dan krijg je niets in je brievenbus. Wij gaan ervoor om de Nee-Ja sticker te bestellen.

Waarom de Ja erbij? Je krijgt dan De Brug en de wijkkrant in de bus. Je kunt ‘fan‘ worden van de wijkkrant voor Nijmegen-Oost. Je krijgt dan toch alle berichten binnen over wat er in je wijk gebeurt.

Je kunt de sticker in alle varianten via internet bestellen bij allerlei webshops, maar via de Gemeente Nijmegen kan dit gratis. Pré corona moest je de sticker afhalen bij de Stadswinkel, maar als je hem nu bestelt krijg je hem gewoon thuisgestuurd (zolang deze maatregel vanwege corona nog bestaat).

Bestel gratis de Nee/Ja sticker bij de gemeente

Het niet ontvangen van de papieren reclamefolders in je brievenbus betekent niet dat je aanbiedingen hoeft te missen. Je kunt via de website Reclamefolder alle reclamefolders inzien. Je kunt op allerlei manieren zoeken op deze website. Sterker nog, je kunt gewoon in het zoekveld de naam van je gewenste product invoeren en dan krijg je te zien waar en voor welke prijs je het product kunt kopen. Dit gaat eerlijk gezegd sneller dan al die folders doorbladeren. Het is soms ook verrassend, want vaak heeft een winkel in je eigen buurt nog de beste prijs.

Liefdewerk oud papier

Liefdewerk oud papier betekent volgens Van Dale (2005) ‘werk dat of daad die belangeloos, gratis verricht wordt’. In Nederland kennen we het fenomeen dat oud papier wordt opgehaald door vrijwilligers van verenigingen die daar wat mee verdienen. Minder papier zou betekenen dat dit ten koste gaat van de inkomsten van de verenigingen, die door de corona-maatregelen in financiële nood zijn geraakt. Oud papier gaat dat probleem dus niet oplossen, verenigingen kunnen kijken naar de Wijkhelden. In Nijmegen is er al geruime tijd het systeem van papiercontainers die door de Dar worden opgehaald. Kijk overigens hier wat je allemaal in die container mag deponeren.

Rechtsgeldigheid sticker

Als je een Nee-Ja sticker hebt en je krijgt toch ongeadresseerd drukwerk in je brievenbus, kun je een klacht indienen. Moet je ook doen, tenzij het een sympathiek kleinschalig bedrijfje is dat in jouw buurt begint. Want hoe terecht ook dat je als consument beschermd wordt tegen ongewenste reclame-uitingen, het is toch een rare barrière dat je geen foldertje bij buurtgenoten in de brievenbus mag doen als je begint met een winkeltje of horeca-tentje in de wijk. Dat is naar ons idee niet de bedoeling van de privacywet (AVG).

Bier!
Helaas kun je aan deze sticker geen rechten ontlenen.