Verzwaring elektriciteitsnet Altrade

In Gelderland is Liander de netbeheerder. Er is een verschil tussen de energieleverancier en de netbeheerder. Bij de energieleverancier kunt u een energiecontract afsluiten en elektriciteit en gas krijgen. De netbeheerder zorgt ervoor dat u veilig en altijd transport van elektriciteit en gas geleverd krijgt. In Nederland kun je als consument kiezen bij welk bedrijf je gas en elektriciteit afneemt. Wat betreft het netbeheer heb je niets te kiezen, je moet het doen met de netbeheerder in je regio.

Liander is in Altrade bezig met de verzwaring van het elektriciteitsnet. Er komen 9 elektriciteitsruimtes (transformatorhuisjes) bij, en er worden nieuwe stroomkabels in de grond aangelegd onder stoepen en straten. (Foto boven pagina: leggen van nieuwe kabels op de Groesbeekseweg).

Afbeelding Liander (https://www.liander.nl/regio’s/gelderland/nijmegen-altrade)

De capaciteit en veiligheid van het bestaande netwerk wordt hiermee verbeterd, zodat netcongestie kan worden voorkomen. De werkzaamheden zullen in ieder geval nog t/m december 2025 duren.

Contact met Liander

Als je vragen hebt over de uitvoering van het werk, de voorbereiding of de planning, neem dan contact op met Liander Klantenservice op 088 – 542 64 44.

Check het zelf

In Warmtevisie 2024 van de gemeente wordt aangegeven dat we in Altrade onze woningen moeten verduurzamen middels een (hybride) warmtepomp. Een volledig elektrische warmtepomp kan alleen als het elektriciteitsnet op je adres voldoende is verzwaard. Liander biedt een aantal tools aan om te controleren hoe het erbij staat met de stroomvoorziening op je adres.

Je aansluiting

Allereerst je aansluiting: alle informatie vind je op Aansluitingen | Liander. Via Mijn Liander (rechtsboven in beeld) kun je alles vinden over je eigen aansluiting.

Stroomnetchecker

Via Stroomnet checker | Liander kun je controleren of er mogelijk problemen zijn met het elektriciteitsnet op jouw adres. Op basis van uw postcode en huisnummer een indicatie van de ruimte op het stroomnet in de wijk. U kunt dan zien hoe groot de kans is dat u te maken krijgt met langere wachttijden voor een nieuwe aansluiting of een verzwaring van de bestaande aansluiting. 

Geef je postcode en huisnummer in en je krijgt informatie over evt. problemen op je adres

Lees goed wat je als resultaat krijgt. Deze tool is gericht op nieuwe aanvragen of aanpassingen voor je stroomaansluiting. Zelfs als alles ok lijkt, houdt Liander nog een slag om de arm, dat er een extra controle nodig is.

Keuzehulp bij veranderingen

Een belangrijke tool is de keuzehulp: Keuzehulp. Deze keuzehulp laat zien wat je met je huidige aansluiting kunt. En welke aansluiting je nodig hebt als je gaat verduurzamen. Je kunt met deze tool bijvoorbeeld zien of je een volledig elektrische warmtepomp kunt installeren.

Na ingeven van postcode en huisnummer (moet je even bevestigen) krijg je de vraag wat de capaciteit is van je aansluiting:

Vraaq in de keuzehulp van Liander

Je moet daarna nog enkele vragen doorlopen (heb je zonnepanelen, kook je elektrisch, wil je een warmtepomp, enz.) en dan krijg je te zien of je aansluiting daaraan kan voldoen. Je moet ook een aantal dingen invullen, die enige technische kennis vereisen. Dat vinden wij als Duurzaam Altrade niet zo handig. We gaan bewoners hiermee helpen. Wil je gebruik maken van deze tool en loop je vast op wat je moet invullen, neem dan gerust contact op: .

Voordat je ons inschakelt is het handig als je even kijkt op EAN-code | Liander.

Copyright

Als je interesse hebt in teksten of afbeeldingen van deze website

neem dan even contact op via .